«Τι μπορούμε να κάνουμε για να μην μελαγχολήσουμε τις γιορτές;» από τη σύμβουλο ψυχικής υγείας Ζωή Ζέρβα

Σε προηγούμενο άρθρο μας ασχοληθήκαμε με την μελαγχολία εορτών, σήμερα θα εστιάσουμε στο πως μπορούμε να αποφύγουμε αυτή τη μελαγχολία.
Για να καταφέρουμε να βγούμε από αυτό τον φαύλο κύκλο, θα χρειαστεί να αναγνωρίσουμε ποιοι παράγοντες μας πυροδοτούν την μελαγχολία και να αντιμετωπίσουμε τα συναισθήματα άγχους και θλίψης που μας δημιουργούν θέτοντας ρεαλιστικούς στόχους.

Στόχος μας πρέπει να είναι να χαρούμε τις γιορτές, για αυτό που μπορούμε να ζήσουμε και όχι για αυτό που ιδανικά θα θέλαμε να ζήσουμε.

Η χαρά των γιορτών κρύβεται στην ευχαρίστηση μικρών απολαύσεων και στιγμών που ο καθένας μπορεί να προσπαθήσει να βιώσει ανεξάρτητα από τους ψυχοκοινωνικούς, οικονομικούς και οργανικούς παράγοντες.

Θέτουμε ρεαλιστικούς στόχους και αναρωτιόμαστε πόσο πραγματικές είναι οι εικόνες από τις οποίες βομβαρδιζόμαστε κάθε μέρα και αφορούν τα «ιδανικά Χριστούγεννα»;

Λύσεις που θα μπορούσαν να μας βοηθήσουν να αποφύγουμε την μελαγχολία και τις μη ρεαλιστικές προσδοκίες:

  • Προσπαθήστε να αναλάβετε υπευθυνότατες που να μην χρειάζεται να πιεστείτε για να τις πραγματοποιήσετε.

 

  • Ιεραρχήστε τις δραστηριότητες σας. Κάντε μια λίστα με όσα θέλετε να κάνετε και αφιερώστε τον απαιτούμενο χρόνο και ενέργεια που αντιστοιχεί στην κάθε δραστηριότητα.

 

  • Μην ρίχνετε όλη σας την ενέργεια και τον εαυτό σας στο να δημιουργήσετε το τέλειο τραπέζι που θα απολαύσουν όλοι. Είναι σαν τα μενού στους γάμους, το ζευγάρι σπάνια τρώει και πάντα θα υπάρχουν αυτοί που θα έχουν κάτι να πουν για το φαγητό.

 

  • Σκεφτείτε το οικονομικό πλαίσιο μέσα στο οποίο μπορείτε να κινηθείτε. Μην κάνετε υπερβάσεις που θα σας αγχώσουν στο μέλλον.

 

  • Αφιερώστε χρόνο για να κάνετε απλά καθημερινά πράγματα για τον εαυτό σας και τους δικούς σας.

 

  • Αποφύγετε τις συγκρίσεις. Δεν βοηθάει να συγκρίνεται προηγούμενες γιορτές που είχατε ή πώς μπορεί να περνάνε άλλοι γνωστοί σας. Απολαύστε την διαφορετικότητα της κάθε φοράς και κάντε την να αξίζει για εσάς.

 

  • Επενδύστε στις στιγμές με τους αγαπημένους σας, όχι στα δώρα και στο μενού.

 

  • Προγραμματίστε τις δραστηριότητες σας. Αποφασίστε με ποιον και πώς θα περάσετε τις γιορτές. Η αναβολή μπορεί να αυξήσει το άγχος.

 

  • Προσπαθήστε να κάνετε τις αγορές σας νωρίτερα.

 

  • Ζητήστε βοήθεια. Δε χρειάζεται να τα κάνουμε όλα μόνοι μας.

 

  • Φροντίστε τα δώρα να είναι μέσα στο οικονομικό πλαίσιο που έχει αποφασιστεί.

 

  • Αφήστε στην άκρη την τελειότητα. Το τέλειο γεύμα , το τέλειο δώρο, η τέλεια στιγμή, οι τέλειες συνθήκες μπορεί να μην υπάρξουν και μπορεί όσο τις ψάχνουμε να απογοητευόμαστε και να χάνουμε στιγμές.

 

  • Ακούστε τον εαυτό σας, τις ανάγκες σας, τα συναισθήματα σας. Μην πνίγετε τα συναισθήματα σας επειδή οι ημέρες απαιτούν να είμαστε χαρούμενοι. Δεν είμαστε τα αρκουδάκια της αγάπης ούτε στρουμφάκια, ούτε είμαστε αποκομμένοι από την πραγματικότητα και τις ανάγκες μας.

 

  • Ας περάσουμε τις γιορτές με συντροφιά. Εάν είμαστε μόνοι, μπορούμε να περάσουμε τις γιορτές με άλλους ανθρώπους που είναι μόνοι.

 

Προσπαθήστε να σκεφτείτε τι θέλετε και τι έχει πραγματικά αξία για εσάς αυτές τις μέρες. Πόσο πραγματικές και δικές σας είναι οι ανάγκες που σας έχουν δημιουργηθεί; Στο τέλος της μέρας τι θα σας έδινε χαρά; Την επόμενη μέρα τι θα θέλατε να θυμάστε; Αξίζει να πιεστείτε οικονομικά μακροπρόθεσμα για να πετύχετε το τέλειο δώρο; Είναι το νόημα αυτών των ημερών για εσάς το τέλειο δώρο, το τέλειο τραπέζι ή οι στιγμές με τους αγαπημένους σας και ο χρόνος που θα μοιραστείτε;

 

Ζωή Ζέρβα

  Σύμβουλος ψυχικής υγείας

 Θεραπεύτρια ζεύγους

 Life and Relationship Coach

 Εκπαιδευομένη Ψυχοδυναμική Ψυχοθεραπεύτρια