Η Τζένη Κοσμίδου σας προτείνει νέες διεξόδους απασχόλησης και διασκέδασης για τα παιδιά

3

Η σύγχρονη πραγματικότητα που μας επιτάσσουν  για δεύτερη φορά τα μέτρα πρόληψης και ασφάλειας του κοινωνικού συνόλου από τον Κορωνοϊό έχει κλείσει μικρούς και μεγάλους στο σπίτι. Οι ώρες πλέον, χωρίς καμία εξωτερική απασχόληση, είναι πολλές και οι μικροί μας φίλοι έχουν ανάγκη από νέες διεξόδους απασχόλησης και διασκέδασης.

Μια όμορφη ιδέα για να γεμίσετε τον χρόνο τους είναι να διασκεδάσετε μαζί  και να τους μεταλαμπαδεύσετε πλήθος γνώσεων και ερεθισμάτων, όπως είναι η δημιουργία μιας μικρής παράστασης κατοίκων. Η παράσταση αυτή μπορεί να έχει για ήρωες εσάς τους ίδιους και μικρές κούκλες κουκλοθέατρου, τις οποίες μπορείτε να δημιουργήσετε οι ίδιοι μαζί με τα παιδιά με απλές κατασκευές και υλικά που υπάρχουν σε κάθε σπίτι.

Η βασική κατασκευή μπορεί να γίνει με πολύχρωμες παιδικές καλτσούλες και κουμπάκια ή  στρογγυλά κομμάτια ύφασμα για ματάκια. Έπειτα μπορείτε να αφήσετε τη φαντασία σας ελεύθερη και να στολίσετε τις κούκλες σας με οτιδήποτε βλέπετε στο σπίτι και θεωρείτε ότι μπορεί να προσθέσει μια ιδιαίτερη νότα στην εμφάνιση τους όπως, κορδέλες, νήματα, κομματάκια από άλλα υφάσματα και κάθε λογής απλά υλικά)

Κάποιος μπορεί να σκεφτεί «Το παιδί μου έχει τόσα παιχνίδια, γιατί να μπούμε στη διαδικασία να φτιάξουμε μια τέτοια κούκλα και να μην παίξουμε με τις ήδη υπάρχουσες;» Το χαμόγελο που θα δείτε στα μάτια του παιδιού σας, μετά την ολοκλήρωση αυτής της κούκλας θα είναι αρκετό για να σας απαντήσει. Καμία κούκλα και κανένα έτοιμο παιχνίδι δεν μπορεί να συγκριθεί στα μάτια ενός παιδιού με την κούκλα που θα έχει φτιάξει το ίδιο με τη βοήθεια των αγαπημένων του προσώπων.

Με την ολοκλήρωση όλων των χαρακτήρων που θέλετε να κατασκευάσετε είστε έτοιμοι να δημιουργήσετε μαζί με τα παιδάκια σας τη δική σας μοναδική ιστορία. Μέσα από αυτή θα μπορέσετε, πέρα από το να τους προσφέρετε διασκέδαση και ψυχαγωγία, να τους μεταλαμπαδεύσετε με έντεχνο τρόπο και πλήθος γνώσεων. Οι συμβουλές που τους επαναλαμβάνετε σε καθημερινή βάση, ξαφνικά όταν έχουν ειπωθεί από το στόμα της δικής τους  καλτσόκουκλας, αποκτούν άλλη βαρύτητα.

Τα παιδιά  σας μέσα από την ασφάλεια που τους εξασφαλίζει ο ρόλος της δικής τους καλτσόκουκλας και μέσα από τη δραματοποίηση μιας φανταστικής ιστορίας, την οποία θα δημιουργήσετε μαζί, συζητούν και  εκφράζουν με απόλυτη ειλικρίνεια θέματα, τα οποία μπορεί να τα απασχολούν στην καθημερινότητά τους και μέχρι σήμερα να μην έχουν μοιραστεί μαζί σας.

Ενθαρρύνετέ   τα να εκφραστούν και δημιουργήστε μαζί τη δική σας ιστορία της ημέρας. Δώστε τους την αρχή της ιστορίας, παραδείγματος χάριν τον τόπο στον οποίο ζουν οι καλτσόκουκλες τους και μέσα από ερωτήσεις που θα κάνει η δική σας καλτσόκουκλα, ενθαρρύνετέ  τα να φτιάξουν τη δική τους ιστορία – παράσταση βοηθώντας τα με ερωτήσεις που προάγουν τη συνέχεια της πλοκής αλλά και με ερωτήσεις γνωστικής αναδόμησης και αναπλαισίωσης των γεγονότων.

Παραδείγματος χάριν κάντε ερωτήσεις που να διδάσκουν στα παιδιά σημαντικές αλήθειες και αξίες της ζωής.

« Η αποτυχία δεν είναι ήττα, αλλά μια εμπειρία που θα μάς προσφέρει γνώση και μάθηση».

Αναλύστε τους λόγους που ο ήρωας της ιστορίας δεν τα κατάφερε και μετά παίξτε πάλι την ίδια ιστορία, βάζοντας τον ήρωα να αντιμετωπίζει, λόγω της γνώσης που του χάρισε η προηγούμενη ήττα του, διαφορετικά την ίδια κατάσταση και να οδηγείτε  στην επιτυχία.

«Τα προβλήματα μας δεν θα φάνταζαν τόσο μεγάλα αν θα τα βλέπαμε με τα μάτια ενός άλλου».

Συνήθως το πρόβλημα μας φαντάζει τεράστιο, γιατί αφορά εμάς τους ίδιους. Τι θα γινόταν ,αν με ένα μαγικό τρόπο, το πρόβλημα της μιας καλτσόκουκλας πέρναγε σε μία άλλη δίνοντας στην πρώτη τη δυνατότητα να το παρατηρήσει ως τρίτος; Θα φάνταζε το ίδιο σημαντικό; Έπειτα παίξτε πάλι την ιστορία με πρωταγωνιστή την αρχική καλτσόκουκλα, η οποία χρησιμοποιώντας την εμπειρία που απέκτησε βλέποντας την ιστορία της από τα μάτια μιας άλλης καλτσόκουκλας, καταλαβαίνει πως το πρόβλημα δεν είναι τόσο μεγάλο με αποτέλεσμα να οδηγείται εύκολα στη λύση του. Αυτή η τεχνική μπορεί να λειτουργήσει και αντίστροφα.

Αν θέλετε να δώσετε, παραδείγματος χάριν, στο παιδί σας να καταλάβει τις αρνητικές συνέπειες και τα άσχημα συναισθήματα  που δημιουργεί ο σχολικός εκφοβισμός, δημιουργήστε έναν ήρωα θύμα “bullying” και βοηθήστε με μικρές ερωτήσεις το παιδί να καταλάβει πώς νιώθει αυτός ο ήρωας. Ρωτήστε το πώς θα ένιωθε στη θέση του; Ήταν σωστή η συμπεριφορά του άλλου ήρωα, ο οποίος του φέρθηκε με αυτόν τον τρόπο; Έχει συμβεί ποτέ στο ίδιο κάτι τέτοιο; Τι θα έκανε αν του συνέβαινε κλπ.

Υπάρχουν πολλά νοήματα και αξίες που μπορείτε να μεταδώσετε στα παιδιά σας με  τις τεχνικές της αναπλαισίωσης  και των ερωτήσεων γνωστικής αναδόμησης, μέσα σε μία αυτοσχέδια παράσταση κουκλοθέατρου και εξαρτώνται από το νόημα της ιστορίας που θέλετε να μεταδώσετε στο παιδί, το οποίο συνδέεται άρρηκτα με τις αξίες και τα ενδιαφέροντά σας.

Είναι υψίστης σημασίας να κατανοήσουμε ότι τόσο το δικό μας μυαλό, όσο και των παιδιών μας στην προσπάθεια δημιουργίας μιας φανταστικής ιστορίας δουλεύει δημιουργώντας εικόνες, αφηγήσεις  και χαρακτήρες που μας βοηθούν να κατανοήσουμε τη ζωή και όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας.

Μη χάνετε  χρόνο! Δημιουργήστε τις δικές σας μοναδικές παραστάσεις καθημερινά, ψυχαγωγηθείτε μαζί με τους μικρούς σας φίλους και μεταλαμπαδεύστε τους σημαντικές γνώσεις.  Είναι σίγουρο πως με αυτό τον τρόπο θα δημιουργήσετε μοναδικές αναμνήσεις, τις οποίες μεγαλώνοντας, αναμφίβολα τα παιδιά σας θα θυμούνται και ένα φωτεινό χαμόγελο θα σχηματίζεται ασυναίσθητα στα χείλη τους.

Καλή διασκέδαση!

 

Τζένη Κοσμίδου